Renault Zoe har været på markedet i snart ti år. Alligevel er den foran de oplagte konkurrenter, når det handler om effektivitet og rækkevidde
Ikke alene har nordmændene verdens bedste skakspiller i Magnus Carlsen, og har i Sebastian Foss Solevåg en verdensmester i Alpint skiløb. De er nærmest også blevet verdensmestre i elbiler.
Langt over halvdelen af alle nye biler i Norge er på el. Derfor er der også langt større fokus og erfaring indenfor elbiler, end her i Danmark, hvor vi først for alvor er begyndt at tage hul på elbileventyret.
Den norske forening NAF (Norges Automobil-Forbund) og magasinet Motor foretager hele tiden tests af elbilernes kunnen – især når det gælder rækkevidde sommer og vinter.
Og, der er netop kommet en ny rækkeviddetest af 21 nye elbiler. Det betyder, at NAF og Motor nu i alt har opladnings- og rækkeviddedata på over 51 elbiler på markedet. Lige fra eksklusive biler som Polerstar 2 og Mustang over mere almindelige elbiler som Opel Mokka, VW ID3 og ja, Renault Zoe.
I testen har de gode nordmænd undersøgt om bilerne nu rent faktisk kører så langt som de er oplyst til. Altså om de lever op til WLTP normerne, der er de internationalt fastsatte testnormer for energiforbrug.
Den norske test er ikke videnskabelig – det understreger de selv. Det er en test, hvor man lader bilerne helt op (uden at forvarme) og kører så langt man kan på en defineret rute. Her svinger hastighederne mellem 60 – 110 km. Da det jo er Norge, er der også pæne stigninger undervejs.
I den nyeste test levede alle på nær tre bilmodeller op til WLTP- kravet. De kunne køre det samme eller mere end bilen var opgivet til. I gennemsnit kørte bilerne faktisk seks procent længere, end de var opgivet til.
Det, som måske er overraskende er, at Renault Zoe i NAF-testen kørte næsten 19 % længere end det den er opgivet til efter WLTP-normen. NAF testede en Renault Zoe, der var opgivet til 381 km rækkevidde, men den kørte 453 km før den måtte give op. Altså 72 kilometer længere – eller som sagt 19 %.
De gode resultater kommer ikke bag på Søren Hyltoft fra Renault Danmark
”Den norske uvildige test viser jo endnu engang, at Zoe er en af de elbiler, der formår at udnytte energien allerbedst. Jeg vil ikke nævne konkurrentbilernes resultater, men det er værd at bemærke, at Zoes umiddelbart største konkurrenter, der i øvrigt er helt nye modeller til omtrent samme pris som Zoe, kun kører mellem 1.7 procent og 6 procent længere end WLTP-normen forskriver”, siger Søren Hyltoft og fortsætter. ”Den norske undersøgelse viser, i øvrigt ganske som en nylig rapport fra tyske ADAC, at Renault Zoe nok er den elbil, der giver flest kilometer for pengene”.
Læs hele biltesten, der blev udført af NAF og Motor i Norge.
Pressemeddelelsen blev udsendt af
Søren Hyltoft
Communications @Event manager
Renault Danmark Filial af Renault Nordic A/S