Fra begyndelsen i Rumænien i 1968, har Dacia de seneste to årtier transformeret sig til et internationalt brand. Netop nu kører bil nummer 10 mio. af samlebåndet på Mioveni fabrikken i Rumænien.
Der er unægtelig langt fra den første Dacia 1100, der så dagens lys i august 1968, og til de Dacia modeller vi kender i dag. Fra at være lokalt byggede biler på licens til i dag at være sit eget brand med gigantiske ambitioner og med fabrikker i Marokko, Algeriet og Kina.
Det synlige bevis på Dacias succes kom i denne uge, da bil nummer 10.mio kørte af samlebåndet på fabrikken i Rumænien.
”Vi er meget stolte over at have passeret de symbolske 10 mio biler produceret. Det er resultatet af en vision vi hele tiden har haft. At producere biler, der tilbyder det kunderne efterspørger, til den bedst mulige pris. Vi fortsætter denne rejse, og Dacia vil fortsætte med at vokse og vil fortsætter med at tilbyde attraktive biler, der er tilpasset vore kunders behov og livsstil” siger Denis le Vot – CEO Dacia & Lada i forbindelse med ”jubilæet”.
Det begyndte med 1100 modellen
Dacia begyndte med 1100 modellen, der senere blev efterfulgt af 1300 modellen, som levede i hele 35 år. En bil, der i den grad har været og stadig er en meget synlig del af det rumænske gadebillede.
Men det hele ændrede sig i 1999, da Renault købte Dacia. Et nyt kapitel i rumænsk bilhistorie skulle skrives. Med lanceringen af Dacia Logan i 2004 trådte Dacia ind på den internationale scene, og i 2005 åbnede første Dacia fabrik udenfor Rumænien – nemlig i Casablanca i Marokko.
Men med introduktionen af Dacia Sandero i 2008 og Dacia Duster i 2010, som begge hurtigt blev succeser, måtte produktionskapaciteten igen udvides og en ny fabrik kom til i både Marokko og Algeriet. Seneste internationale skud på stammen er fabrikken i Shyian i Kina, hvor Dacia Spring produceres.
Dacia Sandero er international bestseller
Kigger man på, hvilke Dacia modeller, der har været de bedst sælgende, indehaves førstepladsen af Dacia Sandero og varianten Stepway. Sandero blev første gang vist på Geneve Motorshow i 2008. Den er i alt solgt i 2.6 mio. eksemplarer og har siden 2017 haft 1. pladsen som den bedst sælgende bil til private kunder (ikke firmabiler, flåde mm)
På 2. pladsen finder man Dacia 1300, der faktisk er solgt i 2.3 mio. eksemplarer. Men, hvor Sandero kun havde 14 år til at nå de 2.6 mio. producerede, så havde Dacia 1300 35 år til at nå op på de 2.3 mio. eksemplarer. På 3. pladsen – og med ”kun” 12 år på bagen – finder man Dacia Duster, der er solgt i 2.1 mio. eksemplarer og er den bedst sælgende SUV til private siden 2018. Dacia Logan/Logan MCV, der kickstartede hele transformationen til det der i dag er en international og moderne bilproducent, findes på 4 pladsen med knap 2. mio. solgte eksemplarer.
I Danmark er der i alt solgt 28.140 Dacia siden 2013. I dag er der indregistreret 24.672 Dacia i og her er det Duster, der har førertrøjen. I alt er knap 27 % af alle Dacia i Danmark, eller 6634 styks, Duster. På 2. pladsen kommer Logan MCV med en markedsandel på 20 % eller hvad der svarer til 5065 styks.
I næsten samme antal er Sandero solgt, mens varevognen Dacia Dokker var et massivt hit, og er solgt i 4387 eksemplarer – eller hvad der svarer til knap 18 % af det samlede Dacia salg i Danmark.
Den store Lodgy, der faktisk var første bil, der blev lanceret i Danmark i 2013, er solgt i 3328 eksemplarer – eller cirka 13.5 % af det samlede antal. Sidste skud på stammen er Dacia Spring, der er solgt i 265 eksemplarer siden den kom på markedet kort før jul.
Pressemeddelelse læses her
PRESSEKONTAKT
Press & PR
Søren Hyltoft
Managersoren.hyltoft@renault.com