Varebilen Fiat Scudo kommer med en vifte af forskellige varianter og konfigurationer. Fælles for dem alle er, at de har høj komfort og en køreoplevelse som en personbil. Med elmotor får den klassens bedste rækkevidde på op til 330 km WLTP.
Varebilen Fiat Scudo, som blev præsenteret i efteråret sammen med personvognsudgaven Ulysse, kan nu bestilles hos de danske Fiat Professional-forhandlere. Den nye model bliver bygget på Stellantis’ mid-van-platform. Den vil erstatte den populære Fiat Talento og kommer med både dieselmotor, der lever op til de nyeste Euronormer, og med elmotor. Scudo er designet til at være et alsidigt og fleksibelt erhvervskøretøj med høj kørekomfort og med mange små anvendelige løsninger og kompakte dimensioner.
330 km WLTP og 1 ton på krogen
Fiat Professional lancerede mærkets første eldrevne model E-Ducato sidste år, og Scudo er det næste skridt i mærkets elektrificering. Den eldrevne Scudo kommer med to batteristørrelser på henholdsvis 50 og 75 kWh, hvilket giver klassens bedste rækkevidde på helt op til 330 km WLTP. Samtidig tilbyder den opladning på op til 11 kWh med vekselstrøm og helt op til 100 kW med jævnstrøm.
Dermed kan man oplade det store batteri til 80 procent på blot 20 minutter. Den elektriske udgave går heller ikke på kompromis med de grundlæggende styrker ved Scudo, og den tilbyder det samme rummelige varerum som i udgaven med dieselmotor og kan lastes med op til 1 ton. Og så kan den tilmed have 1 ton på krogen. Elmotoren i Scudo kommer med 136 hk (100 kW).
Op til 177 hk
Varebilen Scudo kommer derudover også i 2 udgaver med dieselmotor begge på 2,0 liter. Den ene yder 145 hk og kommer med både 6-trins manuel gearkasse og 8-trins automatgearkasse. Den anden udgave yder 180 hk og kommer kun med den effektive 8-trins automatgearkasse.
Alle varianter kommer i 2 konfigurationer – Van og Chassis – og i 2 versioner med forskelligt udstyr. Scudo kan desuden fås med ekstra længde i den såkaldte Maxi-udgave.
Komfortabel kørsel og kompakte dimensioner
Målgruppen for den nye Scudo er professionelle, som anvender deres køretøj i mere end otte timer hver dag, og derfor var komforten i centrum i udviklingen af modellen. Resultatet er et erhvervskøretøj, der giver en køreoplevelse som en personbil. Scudo kommer med optimal støjreducering og en siddeposition, som er meget lig en almindelig personbil. Det giver stressfri og behagelig kørsel uagtet version eller variant.
De ydre dimensioner er kompakte med en længde på under 5 meter og en højde på 1,9 meter for standardudgaven. Kombineret med det rummelige og praktiske indre betyder det, at den har den nødvendige smidighed til at navigere problemfrit i byområder.
Bred vifte af assistent- og sikkerhedssystemer
Samtidig tilbyder Scudo Head-Up Display, så føreren kan få informationer uden at fjerne blikket eller opmærksomheden fra vejen, siddepositionen giver god komfort og et godt udsyn over den øvrige trafik, og ind- og udstigning er nem med et ergonomisk trin i kabinen.
Komforten i byen er desuden højnet med muligheden for bakkamera med 180 graders udsyn, og Fiat Scudo kommer også med mulighed for hele 14 assistent- og sikkerhedssystemer, bl.a. skiltegenkendelse, blindvinkelalarm, automatisk nødbremse og Lane Departure Warning.
Arbejdsstation og op til 6,6 m3 i varerummet
På trods af de kompakte dimensioner (maksimalt 5,3 meter i længden og 1,9 meter i højden) er rummeligheden i top, og varerumsstørrelsen varierer fra 4,6 til 6,1 m3 afhængig af akselafstanden. Det giver mulighed for at fragte det meste i en bil, der kan komme frem i de snævreste gader.
Scudo kommer også med Moduwork-systemet, der gør det muligt at omdanne passagersædet til en arbejdsstation og forstørrer varerummet. Dermed bliver det muligt at fragte genstande med en længde på op til fire meter i Maxi-udgaven, og den samlede størrelse af varerummet vokser med 0,5 m3til hele 6,6 m3. Det gør Scudo til en fleksibel arbejdspartner, der kan anvendes af alt fra maskinoperatører til B2C-bybude.
Pressemeddelelse af
Rune Reffstrup Melander PRESSEKONTAKT rune.melander@fcagroup.com