Fiat 500 EV oplader trådløst gennem vejen, mens den kører!
Med denne tids rækkeviddeangst og opladningsudfordringer er det en drøm at høre om en teknologi, der lægger låg på alle udfordringer.
Stellantis – nu Fiats moderselskab – fremviste forleden hvordan indlejring af induktiv opladning i motorvejens vejbelægning kan oplade din elbil på farten, mens du kører, mens du kører på motorvejen!
Den industrielle gigant Stellantis havde skabt en cirkulær testbane med indlejret induktiv opladning, og kaldt den Arena del Futuro (Fremtidens Arena). Stellantis oplyser, at den ydre bane af cirklen har et indlejret Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) system implementeret, hvilket gjorde det muligt for den elektriske Fiat 500 at køre med motorvejshastigheder uden at dræne batteriet.
Selve ideen med induktiv opladning i motorvejens belægning er set hos mange producenter. Men det epokegørende hos Stellantis er at nærværende projekt er blevet fodret med jævnstrøm, hvilket resulterer i mindre energitab i processen, det ville ophæve behovet for at konvertere DC til AC, det giver mulighed for at bruge tyndere kabler – tilsyneladende aluminiumskabler, der stadig er ledende nok til at udføre arbejdet, men som alligevel kun koster halvdelen sammenlignet med kobber, og det giver igen fordele – især til genbrug.
Den strategiske plan ”Dare Forward 2030” viser, at induktiv genopladningsteknologi kan drive vores elektrificerede fremtid og er egentlig essensen af, hvor Stellantis bevæger sig hen. Et spændende skridt foretaget af Stellantis, der også arbejder på at opnå længere batterilevetid, mindre rækkeviddeangst, større energieffektivitet, mindre batteristørrelse, enestående ydeevne og lavere vægt og omkostninger.
Kilde: InsideEVs