3. generation af Dacia Sandero/ Stepway er netop præsenteret for pressen. Den er fyldt med ny teknologi, og bygger på samme platform som den nye Renault Clio og Renault Captur
Dacia kom til Danmark den 6. april 2013. Dengang var den første model på det danske marked, den store Lodgy med plads til syv personer. Prisen var så lav, at konkurrenterne snappede efter vejret, og kunderne stod i kø. 149.990 kr. for en ny syvpersoners bil var uhørt. Kunne man nøjes med fem sæder og til gengæld få et bagagerum, der kunne sluge en kummefryser- var prisen helt nede på 129.990 kr.
Til den pris skulle man normalt lede efter en seks år gammel spand med mange kilometer på tælleren. Men Dacia Lodgy var bare chokerende billig
Senere blev sortimentet udvidet, og bestselleren i Danmark har været Dacia Duster med 6290 solgte – en smule mere end varevognssuccesen Dacia Dokker, der med 6005 styks også har været et kæmpe hit. I alt er der solgt 19.319 Dacia herhjemme siden introduktionen– og tager man varevognen Dokker med – så er det samlede salg 25.324 biler.
Også ude i Europa har Dacia være en kæmpe succes, siden den første Dacia Logan blev præsenteret tilbage i 2004. Dacia er nu til stede i 44 lande, og med et salg på over syv millioner biler de seneste 15 år, er Dacia en succeshistorie af de mere markante.
/dacia/dacia-sandero-stepway/Nu skrives et nyt kapitel i mærkets historie med introduktionen af tredje generation af Dacia Sandero og Dacia Sandero/Stepway. Modellen, som herhjemme er solgt i 4350 eksemplarer, er bestselleren, når det handler om salg til private i Europa – altså når man trækker firmabilerne ud af statistikken.
Den nye Sandero har omtrent samme mål som forgængeren – nemlig 4.088 meter, men så holder lighederne også op. Den nye Sandero er sænket med 10 mm foran og 20 mm bagtil. Det har betydet mindre luftmodstand – hele 11 % mindre end forgængeren – hvilket også betyder lavere brændstofforbrug.
Bilen har fået en helt ny Y- formet lyssignatur – både foran og bagved – og så har den fået nye, væsentligt bedre og smartere dørhåndtag.
Indenfor er der blevet mere skulderplads, og med hele 42 mm mere knæplads, er bilen den i klassen med mest benplads. Også aflægningsplads er der blevet mere af – nemlig plus 2.5 liter. Samtidig er bagagerummet vokset med 8 liter – så det nu sluger 328 liter.
Interiør – nyt fra A-Z
Men det, der er mest interessant, er interiøret. Her er der tale om en komplet nydesignet kabine, der med få undtagelser, er omtrent ens uanset om man vælger Sandero eller Dacia Sandero/Stepway versionen.
Det betyder, at der er helt ny instrumentering, der ergonomisk er placeret langt bedre. Der er også kommet højde- og længdejusterbart rat, og der er armlæn med indbygget aflægningsplads. Der er som noget helt nyt blandt andet også keyless entry key card og aircondition.
Sikkerhedsmæssigt er Sandero også lysår foran den forrige generation. Den bygger på samme platform som den nye Renault Clio, og den nye Renault Captur.
Det betyder blandt andet seks airbags som standard, Autonomous Emergency Braking (automatisk nødbremse), blind spot warning, hill start assist og en mængde nye teknologiske landvindinger. Udover naturligvis, at den passive sikkerhed er hævet væsentligt, da selve platformen og karosseriet er forstærket vitale steder.
På infotainmentsiden er der tre forskellige muligheder. Basisversionen har mediadisplay. Det vil groft sagt sige, at man benytter sin telefon som radio/navigation mm. Ved hjælp af en app man downloader, kan man styre alt fra bilens kontrolfunktioner på rattet. Det er samme system, som blev introduceret tilbage i Twingo, og der er en speciel holder i bilen til dette.
Næste system hedder Media Display. Her har man en 8 tommer touchskærm med DAB-radio og med Android Auto og Apple Carplay. Men uden indbygget navigation – også her kan man anvende sin telefon. Største system er Media Nav systemet med en 10-tommers skærm med indbygget navigation.
Diesel er død
På motorsiden er diesel droppet, og der er to motorer til rådighed. Begge er 90 hk turbomotorer. Det, der adskiller er, at den ene er med seks trins manuelt gear – den anden model med CVT-gear – altså trinløst automatgear. Begge er nøjsomme. Den med manuelt gear har et forbrug på 5.3/l pr 100 km – eller lige knap 19 km literen, mens CVT-gearkassen betyder en smule højere forbrug – nemlig omkring 17 km literen.
Der er mange ting, der er ens mellem Sandero og Sandero Stepway – men designet er ikke et af dem. Stepway er 37 mm højere end den almindelige Sandero, og er endnu mere forskellige fra forgængeren end Sandero. Den er blevet mere rå at se på, og så har den blandt andet et smart system, hvor tagrælingen med et snuptag kan konverteres til tagbøjler.
Sandero og Sandero Stepway kommer i to udstyrsvarianter – Essential og Comfort. Essential har som standard blandt andet fuld LED lygter, Autobreake, aircondition, Radio med DAB. Comfort har højdejusterbart førersæde, højde og dybdejusterbart førersæde, elektriske sidespejle i karosserifarve, parkeringssensorer, mediadisplay med fire højtalere og de smarte tagbøjler.
Prisforskellen mellem Essential og Comfort er 17.000 kr. for Sandero og 15.000 kr. for Stepway.
Priserne begynder ved 122.990 kr. for Sandero Essential med 90 hk manuel gearkasse. Ønsker man Comfort versionen er prisen 139.990 kr. Ønsker man versionen med CVT-gearkasse koster den 161.990 kr. – da den udelukkende er mulig at få i Comfort udgaven
Dacia Sandero/Stepway starter ved 149.990 kr. for Essential versionen med 90 hk manuel og 164.990 kr. i Comfort versionen. Ønsker man CVT-gearkassen koster bilen 186.990 kroner, da denne igen udelukkende fås i Comfort versionen.
Mens Sandero Stepway får år tilbage stod for omkring 80 procent af Sandero salget, har det skiftet de seneste par år. Nu er salget omkring 50/50 – og det forventer vi også på den 3. generation Sandero/Stepway.
Sandero og Sandero Stepway har som alle Dacia tre års garanti/100.000 km.
Den nye Dacia Sandero/Stepway lanceres i marts måned – selvfølgelig afhængig af Corona situationen
Pressemeddelelse af Flemming Hyltoft, Renault Group
Se også vore andre Dacia modeller her